On entrance of Computing Centre students have to change to their own slippers. The slippers may be left permanently in blue-labeled boxes.

-- Ote tietokoneluokkien käyttösäännöistä, Faculty of IT, BUT

Nyt ymmärrän, miksi IKEAssa oli iso kasa tohveleita myynnissä kaikkein näkyvimmällä paikalla.

Skippasin tänään viimeisen tsekin kielen tunnin ja kävin sen sijaan omalla lafkalla kääntymässä ja selvittämässä asioita. Pelkäsin tapaamista kansainvälisen koordinaattorin kanssa etukäteen, sillä olin lähettänyt erinäisiä papereita myöhässä, ja odotin tapaavani vihaisen ja tympeän tädin.

Päinvastoin kävi. Minua vastassa oli sydämellisen oloinen nainen, joka ensimmäiseksi tarjosi teetä ja kyseli kuulumisia: miten olen viihtynyt, miten matka meni... Tämän jälkeen juttelimme puoli tuntia sitä sun tätä ja hoidimme ikään kuin siinä sivussa allekirjoituksia. Lopuksi koordinaattori vielä kierrätti minua ympäri lafkaa, esitteli paikkoja, kertoi pitkät pätkät rakennuksen historiasta sekä vannotti tulemaan käymään, jos tulee mitään ongelmia minkään kanssa.

Tiivistettynä, tapasin siis sellaisen ihmisen, joka jokaisella vähän eksyneellä ja epävarmalla vaihtarilla pitäisi olla vastassa. Tuli tunne, että olen tärkeä, että minusta ollaan kiinnostuneita ja että en ole yksin opintojen kanssa. Eipä muuten ole ikinä tullut tällaista tunnetta TKK:lla.

Itse rakennus oli muuten ehkäpä siistein yliopistorakennus, mitä olen ikinä nähnyt. Rakennus on muokattu vanhoista keskiaikaisista taloista, täysin uudistettu mutta niin, että vanhat holvikaaret ja rakennusten henki on säilytetty. Osaston päärakennus on vanhassa luostarissa (koordinaattorin huone oli ennen yksittäisen munkin asunto - ja pihalla on yhä pienoisyrttipuutarha!) ja tietokoneluokat sijaitsevat panimorakennuksessa. Lieveilmiö tästä on, että rakennus on toivottoman sokkeloinen, mutta eipä haittaa.